Transport en Logistiek
Transport en Logistiek is een grote, diverse sector. De ongeveer 380.000 werknemers in de sector zijn werkzaam in uiteenlopende beroepen: van schipper op de binnenwateren tot vrachtwagenchauffeur in het (inter)nationaal vervoer, van heftruckchauffeur in magazijnen tot bagagemedewerker op de luchthaven of conducteur in de trein. De sector kent veel kleine bedrijven: meer dan de helft van de bedrijven is een eenmanszaak. Er zijn bijna 31.500 bedrijven in de hele sector, die als volgt zijn verdeeld:
- Dienstverlening van het vervoer ruim 5.400 bedrijven
- Vervoer door de lucht 315 bedrijven
- Vervoer over water 5.000 bedrijven
- Vervoer over land 15.500 bedrijven
- Post- en koeriersbedrijven 5.145 bedrijven
Risico's
De Inspectie ziet in de sector Transport vooral risico’s op het gebied van illegale tewerkstelling, onderbetaling, schijnconstructies en arbeidsuitbuiting.
Aanpak
Het programma kent een meerjarige aanpak. Vóór
2014 werden vooral Bulgaren en Roemenen onderbetaald of illegaal
tewerkgesteld in de transportsector. Nu de Bulgaarse en Roemeense
arbeiders toegelaten zijn op de Nederlandse arbeidsmarkt, is de
focus verlegd naar overtreding van de Wet minimumloon (WML). In
2014 is dan ook geïnspecteerd op de naleving van deze wet.
De Inspectie heeft als doelen: het tegengaan van de verdringing van
chauffeurs die in Nederland betaald krijgen, het aanpakken van
notoire overtreders, het tegengaan van concurrentievervalsing en
het aanpakken van de feitelijke leidinggevenden. Dit gebeurt in
nauwe samenwerking met de ILT.
De Inspectie heeft zich de afgelopen jaren gericht op een reeks
veelvoorkomende risico’s voor de gezonde en veilige
arbeidsomstandigheden van werknemers. De Inspectie geeft nu
prioriteit aan het bestrijden van overtredingen van
arbeidsmarktwetten en de aanpak van arbeidsmarktfraude in deze
sector. In vergelijking met eerdere jaren besteedt zij relatief
minder aandacht aan arbeidsomstandigheden.
2015
De Inspectie voert een mix van toezichtinterventies uit, waaronder (her-)inspecties en opsporingsonderzoeken (deels met ILT). Daarbij pakt ze schijnconstructies aan en beboet ze notoire overtreders. Op het gebied van arbeidsomstandigheden voert de Inspectie herinspecties uit bij die bedrijven waar ze in 2014 veel misstanden aantrof. Daarbij gaat het vooral om de risico’s fysieke belasting en aanrijdgevaar in relatie tot werkdruk en stress (psa). Ook onderhoudt zij contacten met brancheorganisaties over inspectieresultaten.