Op deze website biedt de Inspectie SZW het Meerjarenplan
2015-2018 en het Jaarplan 2015 op een geïntegreerde wijze
aan.
Dit tweede meerjarenplan van de Inspectie SZW beschrijft op
hoofdlijnen de ambities, werkwijze en activiteiten van de Inspectie
SZW voor de komende vier jaar. We gaan hiermee verder op de weg die
we zijn ingeslagen bij het meerjarenplan over de eerste twee jaar
van onze organisatie.
In het jaarplan worden de ambities en de werkwijze van het
meerjarenplan vertaald naar concrete activiteiten en resultaten in
2015.
We blijven ons met ons toezicht op het brede terrein van sociale
zaken en werkgelegenheid inzetten voor een sociaal en economisch
krachtig Nederland met eerlijk, gezond en veilig werk en
bestaanszekerheid voor iedereen.
Ons pakket is breed en veelomvattend en vraagt voortdurend om
scherpe keuzes voor de inzet van mensen en middelen. Natuurlijk
willen we vooral daar actief zijn waar we het hardst nodig zijn en
het meest effect kunnen hebben. Daartoe baseren we ons voor een
groot deel op risicoanalyses. Ook risicoanalyse en signaleren van
risico’s en maatschappelijke ontwikkelingen zijn
kernprocessen van de Inspectie. We hebben daar veel in
geïnvesteerd en beginnen daar ook de vruchten van te plukken.
Tegelijkertijd is het nog werk in ontwikkeling en kunnen we hier de
komende jaren nog belangrijke stappen zetten.
Een belangrijk uitgangspunt van de Inspectie SZW is de eigen
verantwoordelijkheid van bedrijven en burgers voor gezond, veilig
en eerlijk werken. Waar zij goed in staat zijn zich aan de regels
te houden of als er al een andere inspectiedienst optreedt, kan de
Inspectie SZW wegblijven. Tenzij er concrete signalen van
misstanden zijn. Waar de risico’s heel klein zijn, kunnen we
in principe ook wegblijven. Waar sprake is van misstanden treden we
hard en zichtbaar op.
Net als in voorgaande jaren richt de Inspectie SZW zich in 2015
met voorrang op het aanpakken van ernstige misstanden en notoire
overtreders. Daarbij is er speciale aandacht voor bedrijven waar de
Inspectie in het recente verleden handhavend heeft opgetreden. Als
de zaken nog niet op orde zijn, dan volgt een maatregel zoals een
boete of een stillegging. Daarbij maken we gebruik van de
mogelijkheden van de Wet aanscherping handhaving en sanctiebeleid
SZW-wetgeving (Wahss), die op 1 januari 2013 in werking is
getreden.
Ook in de komende periode geldt: we kunnen en we willen het niet
alleen. Waar dat mogelijk en nuttig is, werken we samen. Nationaal
werken we veel samen met andere inspecties en organisaties zoals de
Belastingdienst, en maatschappelijke organisaties zoals
brancheorganisaties. Internationale samenwerking speelt een steeds
grotere rol. Misstanden hebben steeds vaker internationale
aspecten. De mogelijkheden om over de grens handhavingsinformatie
op te vragen en boetes te innen nemen toe. De oprichting van een
Europees platform zwartwerken in 2015 geeft dit een sterke
impuls.
De komende jaren gaan we ook verder met het – gefaseerd
– invullen van het begrip transparantie. Als toezichthouder
willen we aan de samenleving laten zien wat we doen en onze
gegevens beschikbaar stellen. We leggen daarmee verantwoording af
en laten zien hoe bedrijven presteren. Een voordeel van deze
openheid is dat ze een bijdrage kan leveren aan een betere naleving
van regels. In de loop van 2014 is een begin gemaakt met het
beschikbaar stellen van inspectiegegevens op internet van
Brzo-bedrijven en bedrijven in de asbestsector. Wanneer de Wet
aanpak schijnconstructies (Was) begin volgend jaar van kracht
wordt, gaan we gefaseerd verder met dit proces van transparant
maken van inspectiegegevens.
Mr. J.A. van den Bos
Inspecteur-generaal Sociale Zaken en
Werkgelegenheid